Uvod
U današnjem dinamičnom poslovnom okruženju, trendovi u poslovanju brzo se mijenjaju, a kompanije i zaposlenici moraju se prilagoditi kako bi ostali konkurentni. Promjene u poslovanju sve više su vođene tehnološkim napretkom, a budućnost poslova oblikuju digitalna transformacija, fleksibilni rad, rad na daljinu, rad od kuće, automatizacija poslova i umjetna inteligencija u poslovanju. U ovom blogu analizirat ćemo kako se prilagoditi ovim trendovima i koje vještine budućnosti treba razvijati.
Digitalna transformacija i njezin utjecaj
Digitalna transformacija nije više samo opcija, već nužnost za sve djelatnosti za brzu prilagodbu promjenama na tržištu. Kako ja to volim istaknuti, to je brzi vlak koji je krenuo i treba se brzo ukrcati. Ako zakasnimo, neće poslije biti mogućnosti.
Kao poduzetnici, na dnevnoj bazi smo prisiljeni donositi brze i kvalitetne odluke, a to danas ne ide bez tehnologije.
Integracijom novih tehnologija u poslovne procese poduzetnici mogu dobiti brze i kvalitetne informacije, koje su nužne za donošenje odluka. Startno, to je investicija – investicija u budućnost ali dugoročno se postiže bolja efikasnost poslovanja, smanjuju troškovi i povećava produktivnost zaposlenika.
Digitalizacija procesa trebala bi obuhvatiti sve poslovne procese i da se postigne:
–jedan unos u sustav
–povezanost svih aplikacija
–brza dostupnost podataka u realnom vremenu.
Fleksibilni rad i rad na daljinu
Vrijeme korone nam je pokazalo da je rad moguće organizirati i van ureda, van poslovnih prostorija poslodavca. U međuvremenu rad na izdvojenom mjestu (najčešće rad od kuće) i rad na daljinu je i zakonski reguliran. U nedostatku radne snage, rad od kuće, rad na daljinu, dopunski i hibridni rad, postaju standardni modeli rada. Iako ima zaposlenika koji još uvijek više preferiraju rad na stari način, u prostorijama poslodavca, u punom radnom vremenu 8 h dnevno, poduzetnici koji usvoje ove poslovne trendove 2025. godine privući će i zadržati kvalitetnije radnike, i kroz veću poslovnu prilagodljivost postići bolje rezultate.
Bilo koji oblik tog rada treba biti predviđen i reguliran ugovorom o radu. Što sve treba sadržavati ugovor o radu saznajte detaljnije na edukaciji o zapošljavanju, radnim odnosima i zaštiti na radu. Poslovi s posebnim uvjetima rada ne smiju se obavljati radom na izdvojenom mjestu rada niti radom na daljinu. Ti posebni oblici rada mogu biti stalni, privremeni ili povremeni a zajedničko im je da se rad ne obavlja u prostoru poslodavca. Zato je potrebno ugovorom regulirati stvari kao:
– dostupnost radnika informacijama i komunikacije s ostalim radnicima i poslodavcem, s poslovnim partnerima te sudjeovanje u odlučivanju-načinu evidentiranja radnog vremena
–sredstvima rada za obavljanje poslova koje je poslodavac dužan nabaviti, instalirati i održavati ili uporaba vlastitih sredstava rada ako ih radnik koristi
–naknadi troškova ako je rad od kuće stalan ili traje duže od 10 dana mjesečno
–trajanje takvog rada
–zaštita na radu
Također je sve češće i ugovaranje dodatnog (dopunskog ) rada kojim radnik koji je zaposlen i radi u punom radnom vremenu kod jednog (matičnog) poslodavca ili radi u nepunom radnom vremenu kod više matičnih poslodavaca do ukupno 40 sati tjedno, može dodatno raditi na temelju ugovora o dodatnom radu za drugog poslodavca, max 8 h tjedno.
Prednosti fleksibilnog rada uključuju povećanu produktivnost zaposlenika, bolje zadovoljstvo zaposlenika i smanjenje troškova poslovanja. Također, fleksibilni rad omogućuje kompanijama pristup kvalitetnim zaposlenicima iz različitih geografskih područja, čime se otvaraju nove mogućnosti za rast i inovacije.
Automatizacija poslova i radnih mjesta
Nedostatak radne snage može se kompenzirati i automatizacijom rada.
Automatizacija radnih mjesta uz pomoć umjetne inteligencije i digitalizacije u poslovanju postaje ključni faktor u transformaciji radnog okruženja. Robotika i poslovi sve su prisutniji u raznim djelatnostima, a razvoj tehnologije omogućava preciznije i brže izvršavanje zadataka. Sve se više priča o tome da će neke struke nestati.
Iako će uvijek biti potreban čovjek, istina je da će ponavljajući zadaci ili struke koje donose odluke na temelju baze podataka postepeno nestati. Jednostavno će postati prespori, nepouzdani i preskupi.
Poslodavci i zaposlenici budućnosti moraju ulagati u sebe i razvijati digitalne vještine kako bi ostali konkurentni i nezamjenjivi. Osnovna znanja iz područja umjetne inteligencije, analize podataka i automatizacije poslovnih procesa postaju nužnost za svakog zaposlenika.
Prilagodba tržištu rada i edukacija zaposlenika
Tržište rada i budućnost radne snage uvelike ovise o investiciji u znanje. Ići u korak s vremenom zahtijevaju stalno usvajanje novih znanja. Edukacija poduzetnika i zaposlenika postaje prioritet, a digitalne vještine su neophodne za uspješno upravljanje i sudjelovanje u promjenama.
Ulaganje u razvoj zaposlenika kroz razne oblike edukacija, live ili online, tečaja, radionica ili webinara može značajno poboljšati njihovu prilagodljivost i produktivnost. Poslovna prilagodljivost postaje ključna za opstanak i održavanje konkurentske prednosti. Kompanije koje ulažu u razvoj vještina zaposlenika i omogućuju kontinuirano učenje imat će veće šanse za uspjeh u budućnosti.
Novi poslovni modeli i inovacije u poslovanju
Tehnologije budućnosti donose nove poslovne modele koji se temelje na digitalizaciji i prilagodljivosti. Inovacije u poslovanju i transformacija radnih mjesta postaju neizbježne kako bi organizacije održale rast produktivnosti i konkurentnost.
Mnoge kompanije prepoznaju da primjena novih tehnologija može omogućiti bolju povezanost, efikasnost i sigurnost poslovnih procesa. Možda u startu takve promjene zahtijevaju ulaganja, ali dugoročno je to ulaganje koje se višestruko isplati.
Ključne vještine budućnosti
Kako bi zaposlenici ostali konkurentni u budućnosti rada, ključno je razvijati digitalne vještine, kritičko razmišljanje, analitičke sposobnosti i prilagodljivost. Poslodavci sve više traže kandidate koji su sposobni raditi s novim tehnologijama i razumjeti poslovne procese u digitalnom okruženju.
Uz tehničke vještine, meke vještine (soft skills) poput, kreativnosti i emocionalne inteligencije također postaju važne jer će ljudska interakcija i donošenje strateških odluka i dalje igrati ključnu ulogu u poslovnom svijetu.
Sve više se propagira asertivni pristup komunikaciji o čemu možete čuti detaljnije na našoj edukaciji o učinkovitoj poslovnoj komunikaciji.
Zaključak
Promjene u poslovanju donose izazove, ali i prilike. Organizacije koje prepoznaju trendove u poslovanju, ulažu u edukaciju zaposlenika i prilagođavaju se digitalnoj transformaciji, imat će uspješnu budućnost. Liderstvo u budućnosti temeljit će se na prilagodljivosti i sposobnosti prepoznavanja prilika u tehnologijama budućnosti
Poduzetnici i zaposlenici koji se kontinuirano educiraju, razvijaju digitalne i emocionalne vještine , i usvajaju nove poslovne modele bit će spremni za izazove koje donosi budućnost rada. Ključ uspjeha leži u spremnosti na prilagodbu i inovaciju, što će omogućiti dugoročni rast i održivu konkurentnost na tržištu rada.
Uskočimo na vlak na vrijeme!